Jitterbuggar

Idag var jag och mor och fikade på ett konditori i Leksand. Jag var supersugen på en jitterbugg, men de hade dem inte, så då bestämde jag mig för att gå hem och baka jitterbuggar istället. :-) Om du också är sugen på att baka jitterbuggar hittar du receptet här nedanför
Du behöver

MÖRDEG

4,5 dl -5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram smör eller margarin

FYLLNING

2 st äggvitor
4 msk socker

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader. Deg:Hacka samman allt till en deg.Låt vila svalt.
  2. Fyllning:Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning.
  3. Dela degen i 2 delar och kavla ut varje del till drygt en halv centimeter tjock rektangel,16x30 cm.
  4. Bred på hälften av fyllningen på vardera och rulla ihop dem som två rulltårtor.
  5. Lägg dem på en skärbräda och ställ dem kallt en stund.Skär dem sedan med en vass kniv i ca.0,5 cm tjocka skivor.
  6. Lägg skivorna på plåt med bakplåtspapper.Grädda mitt i ugnen 12-15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0