Symboler

Något som länge har fascinerat mig är symboler, vad betyder dem? Vad har de för budskap? Finns det flera olika betydelser? Kan de se ut på andra sätt? Har symbolens betydelse förändrat genom århundraden? Jag letar ofta efter symbolers betydelse i fundament, arkitektur och konst. Jag tycker de är kittlande när man ser mönster och symboler som kanske inte andra lägger märket till. En favorit är att strosa runt i Stockholm och bara ta in miljön och leta efter symboler. Jag vet att det låter jätte töntigt, men jag är ju trots allt historiker, och vi får kanske vara lite töntiga:-) Jag tänkte hur som helst börja göra en lite följetång där jag presenterar en symbol. Jag hoppas att ni kommer tycka att de är intressant!


Caducé

Caducé har i våran tid blivit en symbol för handel, köpenskap och ekonomi i största allmänhet. Symbolen pryder ofta brevpapper och publikationer från otaliga handelshögskolor och köpmannasällskap.

Caducé finns i en äldre form, men då som en stav vars övre ände är kluven och flätad till en stor åtta. Den nya formen innehåller två ormar och ett par små vingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0