Mumsiga saffranstryfflar

Nu har jag överträffat mig själv måste jag säga! Jag har bakat tryfflar som smakar som himmelriket.


Saffranstryfflar

ca 20-25 kulor

Du behöver:
200 g vit choklad
1/2 förpackning saffran (0,25g)
3/4 dl grädde
1 msk honung
25 g smör
1/2 tsk cognac
florsocker


Gör så här:
1. Hacka den vita chokladen och lägg i en bunke.
2. Koka upp grädde, saffran, honung och smör i en tjockbottnad kastrull. (rör om så att det inte bränns)
3. Häll den varma blandningen över chokladen. Låt smeten stå i några minuter.
4. Tillsätt cognac och rör om smeten tills att den blir jämn och så att alla chokladbitar är smälta.
5. Låt krämen stelna i kylskåpet.
6. Doppa händerna i lite florsocker (för att inte tryffeln ska fastna på händerna) och rulla lagom stora kulor. Rulla dem i florsocker och lägg den på ett fat som är smord eller på bakplåtspapper.
7. Ställ in tryfflarna i kylskåpet.






Kommentarer
Postat av: Marie

det lär vi ju testa, fast jag gör väl bäst i att skippa cognacen..;)

2010-12-18 @ 22:27:30
URL: http://marielsworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0