Parisare


Igår bakade jag Parisare, eller som de också kan kallas Pariservåfflor. Med parisare har jag ett alldeles särskilt band till eftersom min farmor brukade baka dessa. 

Till ca 10 st

Ugnstemperatur  225 grader

Du behöver:

Till degen
♦  2, 5 dl vetemjöl
♦ 100 g margarin
♦  1-2 msk vatten

Till kavling
♦ socker

Fyllning
♦ 100g smör
♦ 1,5 dl florsocker 
♦ 1 äggula
♦ 2 tsk vanillinsocker 



1. blanda ihop margarin och mjöl och tillsätt sedan vattnet så att det blir en deg
2. låt degen stå kylt i minst en timme
3. kavla sedan ut degen till att dess tjocklek är cirka 0,5 cm
4. ta ut kakor med mått som är cirka 6 cm i diametern
5. lägg de utskurna bitarna på sockrat bakplåtspapper och kavla med kruskavel så att de blir lite ovala
6. flytta sedan över de på ett bakplåtspapper på en plåt

7. grädda mitt i ugnen i cirka 6-8 minuter tills att de har fått lite färg och ser krispiga ut
8. rör ihop smör och florsocker smidigt, arbeta sedan in äggulan och vanilinsockret 
9. lägg ihop kakorna två och två med fyllningen emellan

 (kruskavel)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0