Roller man tar

Roller man tar eller som man växter i, eller som man omedvetet träder in i. Jag har funderat lite på de/dem roll/roller man går in i under vissa tider i sitt liv. Om man till exempel börjar en viss utbildning så kan den börja avspegla hela sina vardag.. Har ni funderat på det här? Jag kan ta mig som exempel. Jag utbildar mig till gymnasielärare, och den dag jag började min utbildning klev jag in i en roll som "lärare" kanske blev den inte så tydlig på en gång, men när jag hade min första praktik då kände jag att jag kom in i rollen. Och ju längre jag kommer in i min utbildning dess då mer kliver jag in i rollen. Och varför har jag börjat fundera på det här kanske ni undrar... Jo jag fick nämligen ett tydligt exempel på detta förra fredagen då jag var på drömkvällen med mina vänner (Drömkvällen var ett stort evenemang på Tigera Arena här i Leksand) Hur som helt skulle jag gå in på damernas (den var uppdelad i sådanna här båsar). Jag märker att det är några tjejer på ena toan som börjar rucka på taket (som är lösa plattor som lätt går att ta ner) Jag blir lite fundersam, knackar på dörren och säger "tjejer sluta upp med det där" Jag går ut och berättar vad som hade hänt för min kompis Klara som precis har börjar på Polis Högskolan, utan att ens få en reaktion går hon in på toaletten och meddelar vakterna om vad som pågick... Och då slog det mig... Jag som i min typiska lärarroll ska säga till om någon gör fel, medan Klara i sin polisroll ska fixa till problemen.. Och jag tror att detta kanske sker omedvetet när man kliver in i sin roll... Givetvis spelar personligheten in, men kanske är det så att man även kan växa in i en roll och kanske en yrkesroll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0