Dagens inköp


På julmarknaden hittade jag två saker. Det finns inget bättre redskap än en riktig träslev när man ska baka. Så jag köpte en träslev av en knalle för 20 kr. Ett riktigt kap enligt mig. Sen hittade jag en julgranskula i glas på Lantliv som liknar ett ryskt Fabergéägg, så den kunde jag bara inte låta bli. hihi.

Historien bakom fabergéäggen:

Ett fabergéägg är ett av de 57 juvelklädda påskägg som Peter Carl Fabergé och hans företag gjorde på beställning åt den ryske tsaren mellan1885 och 1917. Äggen anses vara bland det absolut bästa inom juvelerarkonsten.

Fabergé och hans guldsmeder gjorde det första ägget till påsk 1885. Det var på beställning av tsar Alexander III av Ryssland och skulle bli en påskpresent åt tsarens hustru Maria Fjodorovna. På utsidan var det ett enkelt emaljerat vitt ägg, men när man öppnade det avslöjades en gyllene gula. Inuti gulan fanns det en gyllene höna och inuti den fanns en liten krona.

Tsarinnan blev så förtjust i ägget att Alexander utsåg Fabergé till kunglig hovleverantör och fick till uppgift att till varje påsk förse tsarinnan med ett nytt ägg, men det skulle vara unikt och innehålla en överraskning. Nikolaj II av Ryssland fortsatte traditionen med en årlig gåva till sin hustru,Alexandra Fjodorovna och fortsatte att ge ägg till sin mor, änketsarinnan.

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0