Skoltrött

Jag tror de finns en gräns för hur mycket man orkar pluggan innan man börjar bli skoltrött. Enligt mig ligger den på cirka 3 till 3,5 år. Sen tror jag att man börjar bli riktigt trött på plugga och studentlivet. Till sommaren har jag pluggar 4 år och har 1 år kvar. Jag börjar känna mig fördigbakad eller hur man nu ska säga, jag vill bara ut i verkligheten och lära ut mina kunskaper.
Det känns verkligen att jag har pluggat i snart 4 år, förstår ni 4 år.. De är ju egentligen helt galet. Den här veckan har varit extra tung. Inte just för att vi har mycket i skolan utan saker runt om. I måndags fick jag akut åka in till Högskolan (som ligger fyra mil från Leksand) för att leta reda på en bok. När jag väl kom dit så fanns inte boken där, den var inte utlånad utan de var helt enkelt borta, så de var bara att åka hem igen.
Sen har jag haft superpanik över den nya lärarlegitimationen som kommer införas sommaren 2012 precis när jag blir klar.. Och ingen verkar ha koll på hur det ska fungera. Så det kommer nog bli kaotiskt. Och som kontrollfrik så får jag panik över det.
Sen hade vi seminarium i tisdags och då läser vi med några lärare som redan är klara men som läser ett tredje ämne, och de skrämde upp oss studenter ordentligt, om att vi inte kommer få jobb och att de är lika bra att plugga ett tredje ämne på en gång för att få jobb... Men jipppppi... Nej fy fasiken va jag är trött på att plugga just nu! Tur är att jag har fina vänner. En tjejkompis frågade igår om jag ville följa med till Stockholm i helgen på en spontanresa.. Och de är nog precis vad jag behöver, komma iväg och ladda batterierna lite! :-)

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag tycker inte att du ska ha panik över det där med jobb! De människor som jag har pluggat med (och som kan betraktas som vettiga - vilket du verkligen är!) och som "bara" har läst två ämnen har fått någon form av lärarjobb efter examen.



Jag förstår att du börjar bli mätt på pluggandet, men håll ut - du kommer att ha världens bästa jobb när du är färdig!



Lycka till!



/Ingrid (Ped.II)

2011-03-12 @ 10:23:32
Postat av: Svar: Caroline

Tack för uppmuntringen! :-)

2011-03-28 @ 23:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0