Klass 9A

Igår var det dags för en ny säsong av Klass 9A på Svt 1. Jag har aldrig sett serien förut, men jag hade hört mycket om den. Efter fem minuter satt jag med öppen mun och en känsla av förfäran.. Serien handlar om att det kommer ett expert team med pedagoger till en skolklass som har dåliga betyg. I den här omgången har en nionde klass i Örebro blivit utvald. Dessa expertpedagoger granskar de ordinarie lärarna, och som jag förstod det så kommer experterna ta över klassen. I det första programmet fick expertpedagogerna följa med de ordinarie lärarna i klassrummet och sedan fick experterna göra sitt utlåtande över lärarna.. Och ja, man kan nog minst säga att att lärarna blev sågade nere vid fotknölarna.
En av dessa experter är pedagogen Gunilla Hammar Säfström. Jag har haft föremånen att få lyssna på en föreläsning av henne, och jag fick även ett enskilt samtal med henne. Och jag måste säga att jag tycker att hon verkar vara en lysande pedagog som vet hur hon ska få barnen på plats. Men även hon verkar ha sina brister. Jag pratade en gång med en professor som arbetar på min högskola, och hon hade andra erfarenheter av Hammar. Ett av hennes barn (som har dyslexi) hade haft Hammar som svenska lärare. Och det hade inte fungerat någonstans, vilket hade resulterat i att barnet hade mått mycket dåligt... Men jag tror att man måste ha en förståelse över att även lärare kan ha brister och kanske inte alltid kan jobba 150 procent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0