Historisk symbol: Örnen

Örnens storlek och styrka har gjort den till en maktsymbol och kännetecknas av deras starka syn, snabbhet och skicklighet. Örnen är fåglarnas konung och förknippas ofta med seger. Eftersom örnen förknippas med makt har den blivit en symbol för ledarskap, suveränitet och nationell identitet för en mängd stater, bland annat Tyskland och USA. Örnen har även varit en nationalsymbol för Romerska riket, Ryssland och Österrike.
Örnens höga flyghöjd har gjort att denna har kopplats samman med n ärheten till Gud och hemmelsfärden. Kyrkor placerade ofta Bibeln på en örnformad pult, vilket skulle symbolisera kraft och ge inspiration från Guds ord. Örnen ses som ett himmelskt sändebud. Hos de gamla egypterna symboliserade örnen evigt liv.
¨
Nazisterna använde örnen i sin propaganda för att visa på Tysklands storhet och makt! (Återigen efter min mors önskan så ska jag förtydliga att jag inte under några omständigheter är rasist) Jag har med den här bilden enbart för att visa på hur en propagandabild kunde se ut under andra världskriget...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0