Lägg märket till den sista meningen... klockrent!!! haha


Lurad av falsk besiktningsman


Han åkte till bilbesiktningen i Leksand för att få goda råd om hur mycket arbete det är kvar innan Mazdan blir en A-traktor.
Men i stället för konsultation fick han möta en falsk besiktningsman som lurade av honom pengar.
Nu vill Markus Peltomaa varna andra.


Det var för en vecka sen som 18 årige Markus Peltomaa i Leksand lastade sin Mazda 121 på trailern och körde till bilbesiktningen.

- Jag håller på att bygga en A-traktor och ville ha en konsultation för att se hur mycket mer jag behöver göra, berättar han för tidningen.

- Det stod en man utanför dörren till Bilprovningen, han var klädd i blå overall och jag fick uppfattningen att han jobbade där.

När mannen sen hjälper till att rulla av bilen från trailern och börjar titta under huven finns det ingen anledning för Markus att betvivla att det inte skulle vara besiktningsmannen som han har fått kontakt med.

- Fast visst blev jag lite förvånad när han sa att det enda som fattades var att fixa växellådan, sätta en vägg bakom förarsätet och att jag skulle plocka av registreringsskyltarna, säger Markus.

Efter fem minuters "arbete" är mannen klar. Han memorerar chassinumret på bilen och lovar att sköta allt pappersarbete. Inom ett par dagar ska det hela vara färdigt.

200 kronor kostar "kalaset" - pengar som mannen knölar direkt ner i byxfickan.

Bilen lastas på trailern igen och när Markus Peltomaa åker iväg håller mannen på att tanka vid den närliggande bensinpumpen.

Dagarna går och inget händer. Pappa Larry Peltomaa börjar förhöra sonen grundligare om vad som egentligen hände hos bilprovningen.

- När han berättade att besiktningsmannen sagt att registreringsskyltarna skulle plockas av började jag ana att allt inte stod rätt till.

Larry Peltomaa åker till bilbesiktningen, förklarar läget och möts av frågande ansikten.

- De hade aldrig träffat sonen och hade ingen aning om vad jag pratade om. Däremot uppmanade de mig att gå till polisen vilket jag också gjorde, fortsätter Larry.

Nu vill far och son varna andra för den förslagne bedragaren som beskrivs som en stor man mellan 40 och 50 år, med samma frisyr som artisten och programledaren Lasse Kronér.

 

Källa: http://www.dt.se/nyheter/leksand/article779937.ece

Kommentarer
Postat av: Christopher O`Regan

Ha ha ha!



Om man kan kalla världens bredaste mittbena för frisyr...

2010-10-28 @ 09:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0