Ibland känner jag mig som en guldfisk ...

Jag känner mig ganska ofta som en guldfisk... Ja ni vet, guldfisken simmar runt och runt i en glasskål, men glömmer att den redan har simmat där... Är det bara jag som känner så? Kanske beror det på att jag pluggar och jag studerar tre ämnen (historia, samhällskunskap, pedagogik) där otroligt mycket fakta måste komma in på kort tid, det innebär ofta att lika fort som de kom in, åker det även ut...

Det finns ett ord, eller en "epok" som jag tycker är lite diffus, och varje gång jag får kläm på det så blir det sommarlov, eller så byter jag ämne och glömmer bort det igen.. Det är det här med post, ni vet postmodernism, postindustrialism, ja det går egentligen att sätta post framför många ord. Postmodernism är ett otydligt och mångskiftande begrepp för en rörelse främst under 1970- och 1980-talet som vände sig emot idealen inom modernismen. Syftet med postmodernismen var att kritisera modernismen.

Ett postmodernt samhälle karaktäriseras av att tilltron till objektiva sanningar raserats, inga ideologier eller religioner anses längre tillförlitliga och tilltron till vetenskapen har gått förlorad. Postmodernismen är en tid då gränser suddas ut, och där ingenting är på förhand givet. Den postmoderna människan är både rot- och rastlös -och livet ses som en serie tillfälliga förflyttningar och rollbyten, I och med att människor i det postmoderna samhället har förlorat tron på objektiva sanningar, finns ingen tillförsikt i att framtiden skulle kunna kontrolleras och styras och engagemanget i kollektiva rörelser raseras. Istället förläggs människors satsningar i hög grad till individuella projekt, och jakten efter nu-upplevelser. Det postmoderna samhället är ett samhälle där var och en ständigt måste skapa och omskapa sitt eget jag och sin egen verklighet.

Enligt mig går det att säga att det postindustriella samhället är starkt sammankopplat med den tredje industriella revolutionen. Alltså Den tredje vågen av industrialism som kom under andra delen av 1900-talet. Den kännetecknas av IKT revolutionen, globalisering, och kapitalmarknader som har förflyttats från Västvärlden till Asien. Men även en ny tid där vetenskapens och teknikens framsteg går så fort att dagens sanning inte är morgondagens sanning, Och det finns ingen absout sanning. Man skulle även kunna säga att det är ett utom vetenskapligt paradigmskifte som har genomförts, och som ni kanske vet så är inte ett paradigm bestående utan den är sann tills att ett nytt paradigm uppkommer. Alltså är postmodernismen kanske enbart en fas som är eller snart är över...

Jag förstår att de här låter rörigt för er, och det det också..  Nu ska det bli intressant att få se hur länge jag kommer ihåg det, kanske ett simmvarv;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0