Historisk symbol: Nationalsymbol hjältekvinnan


Ni som har följt min blogg ett tag har säkert märkt att jag tycker det är lite extra kittlande de här med nationalismens bakgrundsfaktorer. Efter den Westfaliska freden 1648 e.vt. (slutet på 30-åriga kriget) går det att säga att man kan se att staterna i Europa växer fram och att de blir början till dess suveränitet. Men det skulle dröja fram till upplysningen och franska revolutionen innan idéen om en nationalstat och medborgare växer sig stakt. När den industriella revolutionen kom under 1800-t alet och i början 1900-talet växte trycket på nationalstaternas framväxt. Vi gick från att veta att vi bor i en by, till en socken och till ett landskap och så småningom att vi bor i ett land. Tanken om att vi bor i Sverige har inte alltid varit lika självklar. Våra landgränser är helt enkelt en sociala konstruktioner. I slutet av 1800-talet blev det populärt för Europas länder att skapa massproducerade traditioner. Det kunde bestå av helgdagar, sånger, flaggor och ofta hyllningar till landets hjältar osv.
Och nu kommer vi till nationalsymboler. Kvinnan har sedan länge blivit idealiserad som fruktbarheten och för jordens framväxt. Det blev därför populärt efter franska revolutionen att skapa nationalsymboler som hjältekvinna, för att föra propaganda och stärka nationalstaten. Här ser vi tre exempel på detta:
Moder Svea (Sverige)
Marianne  (Frankrike)  "Frihet på barrikaderna"

Germania (Tyskland) Germania blev en populär karaktär under andra
världskriget för att föra propaganda om Tysklands storhet, och om kvinnan som moder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0