Funderingar över livet

Ibland dyker tankar upp, vem är jag? Vad gör jag här? Vilken roll har jag i vårt stora samhälle? Hur ska jag vara som människa och medmänniska? Vilka positiva egenskaper har jag? Vad kräver jag av mig själv och mina medmänniskor? Mycket komplexa frågor, men jag tror att det i bland kan vara viktigt att stanna upp i vardagen och tänka efter, vem är jag!
Jag frågade mamma hur hon skulle beskriva mig som person.  Hennes svar var "stort och varmt hjärta, vill hålla god kontakt med vänner och familj, målmedveten, ger inte upp, gedigert intresse för kultur, historia och samhällskunskap, huslig, kreativ, rättvisenisse, gör av med för mycket pengar" hehe, nåväl jag får väl erkänna att de stämmer ganska bra!
Något som jag på senare år har kommit på är att något som jag värdesätter enormt mycket är moral. Det är något som genomskådar hela mig och min personlighet enligt mig. Jag har enormt stor tillit till min "höga" moral, något som jag har fått från min uppväxt. Att veta vad som är rätt och fel är för mig en självklarhet, (men sen vad som är rätt och fel är givetvis enbart min tolkning). Jag kan ibland komma på mig själv i situationer där jag blir fundersam och förvånad över andra människors uppförande och agerande. Jag kan bli arg men också besviken på samhället. Även om jag vill tro att världen är god så är den långt i från det tyvärr. Något som man gång på gång blir bevisat bara man sätter på nyheterna.
Jag försöker leva efter "what goes around comes around". Alltså att allt du gör får du förr eller senare tillbaka i ditt liv. Att man har ett plus och ett minus konto där de saker man gör hamnar på. Jag tror att de bra att tänka att man ska försöka göra goda saker både för sig själv men också för sina medmänniskor!


Kommentarer
Postat av: Maggan

Du börjar bli vuxen och klok nu kära Carro. Fortsätt att vara den du är. Kram

2010-05-24 @ 22:18:18
Postat av: Marie

Carro, du är en fantastiskt fin person som jag är stolt att vara släkt med! Otroligt sprudlande av energi, förståndig, ärlig och rak och med ett intresse för vad som har varit och vad som kommer att ske. Det där med att alla har olika perspektiv, det är viktigt! Tror det ökar vår förståelse för andras (ibland konstiga) handlande om vi inser att alla har olika utgångspunkter! Fina tankar och kul läsning!

2010-05-25 @ 19:53:20
URL: http://marielsworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0