Nordiska museet

Jag brukar ofta köpa på mig lite saker när jag besöker museer och andra turist attraktioner som har historisk anknytning. Det gör jag eftersom det kan vara bra undervisningsmaterial. Jag tror att det ibland kan vara bra för eleverna att få titta och känna på saker för att kunna lära sig. Jag köpte till exempel avtryck av mynt från Thudors dynastin i England från 1500-talet när jag besökte The Towers i London. Som ni kanske fattar så är det jag och turistpensionärerna som hänger i museeumshopen... haha. Nåväl nu när jag var på Nordiska museet för några veckor sedan besökte jag givetvis deras butik. Hittade inget som jag skulle kunna använda som undervisningsmaterial men jag hittade något till mig själv. Ett handgjort armband med Leksandsbandet, från Borås hemslöjd, tror de kostade cirka 350 kr. Såg armbandet första gången i Nusnäs och när jag såg det igen i Stockholm så slog jag till. I love it:)
Det fanns två olika vykort med dräkter på i butiken, den ena kändes mycket bekant. När jag vände på kortet så stod det Åhls sockendräkt. Inte så konstigt att jag kände ingen dräktern:) Lite fränt tycker jag att vi finns representerade på Nordiska museet:)  (Åhls = Insjön)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0