Carolines bedårande goda valnötsbröd

Idag fick jag ett ryck och kom på att jag skulle baka matbröd. Jag hittade ett recept i en bakbok som jag sedan gjorde om efter vad jag hade i mitt skafferi. Man behöver faktiskt inte vara helt insnöad på att strikt följa ett recept utan i bland kan det till och med bli godare med lite mixtring. Originalreceptet innehöll mycket vetemjöl och eftersom jag ville att det skulle vara lite nyttigare så bytte jag ut en stor del av vetemjölet mot fullkornsmjöl.





Du behöver:

25 g jäst
5 dl vatten
2 msk olivolja
1 1/2 tsk salt
100g valnötter
5 dl fullkornsmjöl
ca 4 dl vetemjöl


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och värm vattnet tills att det blir 37 grader.
2. Häll i hälften av vattnet i bunken med jästen och rör om, häll sedan i resten av vattnet.
3. Blanda sedan i oljan och saltet i degvätskan.
4. Blanda i valnötterna. (kan kackas lite lätt om så önskas)
5. Blanda i fullkornsvetet och vetemjölet, men spara lite till utbakningen. (om degen känns för tunn, häll då i lite mer mjöl, men den får inte bli för torr)
6. Låt degen jäsa under bakduk i 45 minuter.
7. Ta ut den jästa degen på ett lätt mjölat bakbord och arbeta degen tills den blir smidig. Skär upp degen i två. delar och forma de till två ovala limpor och lägg den på bakplåtspapper. Låt brödet jäsa ytterligare 30 minuter. under bakduk.
8. Sätt på ungen på 225 grader.
9. När limpan har jäst klart sänker du värmen till 200 grader och sätter in brödet i ugnen.
10. Brödet ska gräddas i nedre delen av ungen i 35-45 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0