100119

Den första lektionen i samhällskunskap gick bra igår. Dock märktes det fort att mina kurskamrater hade läst på nästkommande seminaries litteratur. Men de har jag faktiskt inte haft tid till. Men jag ser fram emot denna kurs och tror att den kommer bli mycket givande. Idag har jag ordagrant brottats med Jean- Jacques Rousseas bok Om samhällsföredraget. Roussea skrev boken på franska och översättningen är inte den bästa, så därför är den ibland lite svårläst. För övrigt är Roussea en filosof och inte en praktiker vilket man måste ha i åtanke när man läser hans verk. Jag skulle även kunna påstå att han ej  har skrivit i genus Perspektiv, trots att han var före sin tid inom många avseende. Det skulle även kunna påstås att han var en slags kvinnohatare. Franska revolutionens slagord Liberté, égalité, fraternité (Frihet, jämlikhet, broderskap) som kom kort efter hans bortgång stämmer till vis del in i hans tankegång, med undantag för broderskap. Nåväl, de var en liten anekdot. Snart ska jag fara till Insjön för ett yoga pass, det ska bli skönt. Hoppas ni får en trevlig kväll! kram på er:-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0